“إنتوا بتسقفوا على إيه؟!”

صديقي الجديد كاتب جميل…جمعتني به ما تمخضت عنه تجارب كلينا مع الكتابة، بعد أن صرت أكتب بعيدا عن الحديث على الشاشات. لربما يعتقد البعض أن التلفزيونات هي الفاعل الأكبر في حراك الرأي العام والذوقيات، وأرى أن هذه النظرة جزئية وقد تكون صحيحة أو خاطئة. لكن الكتابة كما يبدو في نظر صانع القرار أو المتأثر به أبلغ وصولا، وأقوى أثراً.

أدلل على ذلك أن صديقي هذا، كتب يوما في موضوع وجداني كثيرا ما يتكلم فيه العديد من “التنويريين” و”المتحررين” وحتى “المفتين” أحيانا على شاشات القنوات، ولا يتذكر آرائهم ووجوههم وأسمائهم إلا قلة. لو كان صديقي قد طلع في برنامج صباحي كتلك التي نجدها في كل القنوات، لما التفت له الكثيرون، لكنه كان قد قدم رأيه هذا -وهو رأي فيه طرح ديني لا يتنافى مع الشريعة باختلافاتها الفقهية ولا يعدو كونه وجهة نظر يمكن نقدها- على صفحات صحيفة محلية. المهم أنه ومنذ ذلك اليوم تعرض لكل أشكال التنكيل والتكفير والوصم والنقد، حتى بات متوجسا من الحديث في شيء. ليست المشكلة أن انتقده أحد على رأيه فقد كنت من بين منتقدي طرحه، ولا أن اعتبر أحد أن هذا الرأي يخالف الذوق العام أو التقاليد والشرائع، فكل منا يكتب على مسؤوليته ويتحمل تبعات ما يقدمه من آراء. لكن أن يصل الأمر أنه دخل اللائحة السوداء للكتاب وبات مطالبا بإعلان إسلامه من جديد فقد بدا وكأن الرأي العام المحلي في طريقه لصنع “كشغري” جديد كل يوم، مع فارق المعطيات بين الحالتين.

لن أطيل الحديث في حيثيات ما يجب أن يقال ومدى أهمية التخصص لدى الكاتب حتى تخف في مواجهته حدة المعارضات كونه يتكلم من منطق قوة علمية، أو لو أن هناك مواضيع يمكن الاستغناء عن الحديث فيها، ولو صحت هذه الأخيرة لأصبح على كتّاب الخليج عموما أن يتنازلوا عن الكتابة في أي شيء سوى المناسبات الوطنية والأعياد، أو لصار أجدى لهم أن يعملوا في مجال آخر يناسب متطلبات “التصفيق الحاد” كأن يكونوا جمهورا مؤجرا في برنامج “أحلى صوت” مثلا، ويصفقوا بحسب الطلب حتى يقبضوا أجرهم بعد انتهاء الحلقة. يذكرني ذلك بموقف طريف لا علاقة مباشرة له بالموضوع، حدث في الحلقة السابقة من برنامج “أحلى صوت” عندما تحدثت الفنانة شيرين معزّية الشعب العربي في رحيل الفنان الكبير عمار الشريعي فانبرى الجمهور بالتصفيق والصفير، فتجهمت الفنانة وأسكتتهم قائلة:”انتو بتسقفوا على إيه، ده واحد مات؟!”. ولا نعلم لربما أن مدير الصالة كان هو من أشار للجمهور أن يصفق ظنا منه أن من واجب “البرستيج” الذي يعني بتجميل صورة اللجنة أن يصفق الجمهور لكل ما يقولونه. بصراحة كنت أتوقع أن يصفق الجمهور بعد أن قالت لهم “انتوا كل حاجة بتسقفوا عليها؟!” وأن تستمر مهزلة التصفيق تحت الطلب، لكن يبدو أن هذا الجمهور صاحي و”غير مضروب” كما كان في برنامج أقدمه، وكان المنتجون يستأجرون فيه الروسيات من سوق نايف ويلبسوهن العباية الخليجية والشيلة ليجلسن في الصفوف الأمامية لبرنامج “شعري” مقابل ٢٠٠ درهم في نهاية كل حلقة مع التوصيل مجانا في باصات مكيفة ذهابا وإيابا.

الموقف مربك عموما، فلو سلمنا أن “الجمهور عايز يسقف (يصفق)” فإن الموقف الذي تعرض له عدد من الكتّاب المحليين سابقا لا يدل على ذلك، فحتى إن كان رد الفعل العام شديد القسوة، إلا أنه دلل على وجود كلمة ورأي للجماهير فيما يكتب، بغض النظر عن حقيقة أن هناك أطرافا ذات تأثير ساعدت على تكونهما. ولو قلنا أن “المخرج عايز كده” لما كان من الصعب على صحافتنا تلافي حدوث استهجان مشابه لأنها لا تطبع صحيفتها عادة إلا بعد أن تستنفذ كل المحاولات لجعلها مما يمر مرور الكرام، وكما تشير المقولة الصحفية لمن يحاولون التشكيل ومراعاة النحو “سكّن تسلم” أي ضع علامة السكون في آخر الكلمة حتى لا تحاسب على تشكيلها خطأً. لكن الصحافة الخليجية تعتمد في رأيي -وحسب دراسة حالة أجريتها خلال دراسة الماجستير- على اجتهاد الصحفي والكاتب نفسه في ممارسة الرقابة على ذاته وتنقية مقاله من كل ما يمكن أن يسبب حرجا، والأهم في هذا “الفلتر” ألا يبدو أنه يقدم شيئا جديدا، فالجديد كثيرا ما يرفضه العامة، لأنه مخالف للسائد. وبعد أن يمارس الصحافي قمع نفسه بكل ما أوتي من قوة، يأتي دور التحرير ليقص ما يراه غير مناسب لتوجهات الصحيفة، التي بدورها لا تخرج عن القاعدة آنفة الذكر “سكّن تسلم” وغيرها مثل “الباب اللي يجيك منه الريح سده واستريح” و”امشي عدل يحتار عدوّك فيك” ولا أدري في الأخيرة هل العدو هو القارئ في هذه الحالة؟ أم الراعي أم الممول أم جهاز الرقابة؟

هذا ينقلني لمنطق حماية السائد الذي نعيش فيه، حتى لو كان هذا يعني أن تصبح الجرائد والصحف كمسودة “الجريدة الرسمية” قبل اعتمادها. هذا عدا عن غياب الصحافة الصفراء التي يمكن أن تقدم المادة والتحقيقات التي يمكنها أن تخدم قطاعات مختلفة بما فيها المؤسسات الرسمية كما يحدث في بريطانيا مثلا على الرغم من سلبياتها التي لا تناسب مجتمعاتنا والتي يمكن التخلص منها. لماذا نخاف من تغيير السائد حتى لو كنا نقر أن تغييره لا يؤدي إلى طريق نعرف نهايته، ولماذا نحب أن تبقى الأمور مستتبة و”طيبة” حتى لو كان ذلك يعني أن تبقى حبة الطماطم “الخايسة” تحت السجاد طويلا كما نحب أن تبقى حبة الطماطم “الخايسة” الأخرى بعيدا عن الصندوق؟ لماذا تخفق الصحافة في إنجاز الفعل والمبادرة للتحقيق والبحث بالاكتفاء برد الفعل فقط، وحتى رد الفعل يبقى في نطاق “التعليمات” فإن لم تلح في الأفق موافقة ومباركة واهتمام ما، وجب أن نتعامل مع أي حادثة وكأنها لم تحدث أصلا؟

الأسئلة كثيرة ولن تنتهي في مقالي هذا، لكن التساؤل في ظل المعطيات السابقة يفرض تساؤلا مهما أتمنى على جميع القائمين على صحفنا الملونة المزركشة أن تعيه وتجيب عليه يوما ما، هل تمثل صحافتهم “صحافة رأي” أم “صحافة خبر” أم “صحافة وعي” أم “صحافة ضمير” أم “صحافة مهنة”؟ والمصطلحات كلها في رأيي لا تقود بأي شكل من الأشكال للناس التي تحب التصفيق ولا للمخرج “اللي عاوز كده” ولا للخادمة التي تحب دس الطماطم تحت السجاد! أرى أن أول إجابة تكمن في إتاحة الفرصة للجماهير والقراء للحكم، وبعدها “يحلّها ألف حلّال”.

محمد الهاشمي

About محمد الهاشمي

إعلامي،شاعر،كاتب من الإمارات ،بتخصص إدارة وسياسات ثقافية، مهتم بالشؤون المحلية والخليجية والعربية، وحوار الثقافات والأديان. عمل مذيعا ومقدما للتلفزيون بين ٢٠٠٠-٢٠١٢، وشارك شاعرا في عديد الأمسيات

2782 thoughts on ““إنتوا بتسقفوا على إيه؟!”

  1. I have to voice my affection for your kind-heartedness giving support to those who actually need help on this one concern. Your very own dedication to getting the solution along had been quite informative and have without exception permitted employees much like me to reach their dreams. Your amazing valuable instruction denotes this much a person like me and especially to my office colleagues. Regards; from all of us.

  2. I precisely wanted to say thanks all over again. I am not sure the things I would’ve made to happen in the absence of these methods shown by you on such area. Entirely was the frightful scenario in my view, nevertheless considering this well-written strategy you solved it made me to jump with fulfillment. I’m just thankful for this guidance and even believe you really know what a great job you are always getting into instructing some other people via your blog. I know that you have never encountered all of us.

  3. Your means of describing all in this piece of writing is truly nice, every one be able to simply know it, Thanks a lot.|

  4. I blog quite often and I really thank you for your content. This great article has really peaked my interest. I’m going to book mark your site and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed as well.|

  5. It’а†s really a cool and helpful piece of info. I am satisfied that you shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  6. Greetings! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!

  7. Amazing! This blog looks just like my old one! It’s on a entirely different topic but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors!

  8. I am usually to blogging and i actually recognize your content. The article has actually peaks my interest. I am going to bookmark your website and keep checking for new information.

  9. I believe this is one of the so much vital information for me. And i’m happy studying your article. However wanna commentary on some basic issues, The web site taste is perfect, the articles is truly nice : D. Good activity, cheers

  10. Some genuinely prize content on this website , saved to my bookmarks.

  11. It’s great that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our argument made at this time.|

  12. I blog quite often and I genuinely thank you for your content. The article has really peaked my interest. I will take a note of your site and keep checking for new details about once a week. I opted in for your RSS feed as well.|

  13. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

  14. A lot of thanks for every one of your work on this blog. My mother take interest in carrying out research and it’s easy to understand why. All of us notice all about the dynamic medium you convey rewarding tactics via the web blog and in addition invigorate contribution from other people on this concern so our daughter is truly studying a great deal. Have fun with the rest of the new year. You have been doing a stunning job.

  15. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up plus the rest of the site is also really good.

  16. You got a very good website, Gladiola I noticed it through yahoo.

  17. This is a topic that as near to my heart Cheers! Exactly where are your contact details though?

  18. Thanks for sharing, this is a fantastic blog article.Thanks Again. Really Great.

  19. Thanks so much and I am taking a look forward to touch you.

  20. A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing a little bit analysis on this. And he in fact bought me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love studying more on this topic. If doable, as you change into experience, would you thoughts updating your blog with extra details? It’s highly useful for me. Massive thumb up for this blog put up!

  21. excellent post, very informative. I wonder why the other experts of this sector do not notice this. You must continue your writing. I am confident, you’ve a huge readers’ base already!

  22. whoah this weblog is magnificent i really like studying your posts. Keep up the good work! You understand, lots of people are looking around for this info, you could aid them greatly.:)

  23. Awesome things here. I am very glad to peer your post. Thank you so much and I’m looking ahead to touch you. Will you please drop me a mail?|

  24. Saved as a favorite, I really like your blog!

  25. You created some decent points there. I looked on the internet for the problem and located most individuals will go along with along with your internet site.

  26. Pretty! This has been a really wonderful post. Thank you for providing this information.

  27. This blog is definitely awesome and besides factual. I have picked many interesting things out of this amazing blog. I ad love to go back again and again. Thanks!

  28. There are some attention-grabbing cut-off dates in this article however I don’t know if I see all of them heart to heart. There may be some validity however I will take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as well

  29. pre it can take place. Google Ads Our sites contain advertising from Google; these use cookies to ensure you get adverts

  30. I definitely wanted to construct a small message to appreciate you for the remarkable tips and tricks you are showing on this website. My prolonged internet look up has now been rewarded with useful points to go over with my company. I ‘d point out that many of us visitors are unquestionably blessed to dwell in a magnificent place with so many brilliant people with good strategies. I feel truly fortunate to have come across the webpages and look forward to really more exciting minutes reading here. Thanks again for everything.

  31. Thank you very much for being the advisor for this part. I really liked this article a lot and most of all I liked reading how you took care of the problems I thought to be marked by controversy. You are at all times quite kind to viewer appreciate me and aid me into my living. Thank you.

  32. I and also my friends were actually viewing the nice helpful hints on your web site and then at once got a terrible suspicion I never expressed respect to the site owner for those secrets. Most of the boys were certainly thrilled to study them and have clearly been having fun with those things. We appreciate you simply being so thoughtful and also for having some decent issues millions of individuals are really desperate to be informed on. Our sincere apologies for not expressing appreciation to sooner.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>