حتى لا نصبح أشجاراً لعام آخر

تحتل الأيام من مساحة وجودنا الكثير، لأنها تلعب معنا لعبة الوقت، وتمتص منا رحيق العمر. الأشياء تأتي وتذهب، والشيء الذي تتمحور حوله حياتك، الذي هو أنت، يقف كجذع جذوره في الأرض وفرعه في السماء، تلتقط نداه الأرض وتقطف ثماره الأيدي الحانية، والأيدي الغاشمة على حد سواء. أتصور أن الشجر يحب أن تقطف ثماره يدٌ سقته واعتنت به، هو يحب أن يشعر أنه يبادل تلك اليد العطاء، وعندما تقطفه يد تتربص لحظة نزعه أو تقطيعه، فإنه يعيش على أمل أن تسقط ثماره سريعاً، وفاء لدود الأرض وحشراته، تلك التي تمنع عنه غدر الطفيليات، وتساعد الأرض على إثراء غذائه، وتمكين جذوره فيها. لا بأس أن تموت الأحياء يوماً ما، لكن الشجر غالبا ما يموت واقفاً شامخاً.

لو كنا شجراً، لكان من السهل أن نعلق آمالنا على ما تحمله الريح، وتسقطه السماء، وتنضح به الأرض، ولكان تعلقنا بالمكان أمراً مفروغاً منه. لكن الله جعل لنا أقداماً تحركنا، وتعطينا قدرة الانتقال إلى حيث يمكن أن نجد بيئة أفضل. ذلك أننا لو عذرنا في مصائرنا، لكان سهلاً علينا أن نتخلى عن مسؤوليتنا تجاه أنفسنا، ولولا مسؤولية الإنسان عن نفسه، لما استحق أن يحكم ما حوله. ولولا أن لنا أقداماً، لكنا كالشجر نموت وقوفاً في معظم الأحوال. إنها لعنة التنعم بالحراك والحرية. إنها لعنة أننا لن نموت إلا حيث تضعنا أقدامنا، فإما أن نموت على بستان أخضر، أو على رمضاء جرداء، أو أن نموت مستسلمين ليد القاطع أو النار التي يحملها. لن يسقط في يدنا مصير نكرهه إلا بعد أن نستسلم له، فإن متنا ونحن نقاتل من أجل مساحة أقدامنا، فكأننا روينا الأرض بأجمل وأهم ما فينا، لبرعم ينبت من تحت أقدامنا، فيلقي بظلاله الوارفة على شواهدنا، يخلد كفاحنا ووجودنا الذي كان، وبقي ليحيط زهور وأغصان الغد.

نحن نشبه الأشجار كثيراً، لكننا لا أن نملك أن نستعير من هذا الشبه كل شيء. تمضي الأيام ويأتي حصاد كل عام، لكننا لا نزال نملك قدرة أن ننتقل إلى حيث يمكن لأوراقنا أن تينع وثمارنا أن تدنو. نحن نملك حق أن نختار هواءنا الذي نتنفسه، وظلال الغيم التي يمكن أن تسقينا. نحن حتى نملك حق اختيار اليد التي تلامسنا وتنزع منا أجمل ما تجود به أجسادنا وعقولنا وأرواحنا. لو أن أقدامنا رفضت الحراك، وتعلقنا بالأرض التي نشأنا فيها، لأصبح لزاماً أن نغير واقعها، ولأن تغيير الواقع يبدأ منا، فإننا غالباً سنروي الأرض من حياتنا وعمرنا حتى وإن أدى ذلك إلى أن نموت من أجل إثراء تربتها.

لست بما ذكرت أسقط الصورة على المفاهيم التي تسيطر علينا وتجعلنا أسرى لتعاريفها. لست هنا أصنع استعارات للمواطنة، للأمل، لحق المصير والعيش، للسياسة، للثورة أو القيم. ولست فقط أسقط ما قلت على الحب والزواج والأسرة والصداقات. هي فكرة جميلة أننا نشبه الأشجار، لكن يجب ألا ننسى أننا نختلف عنها أيضاً. تقول الراهبة تيريزا إن الله صديق للصمت، وإن الطبيعة انعكاس جلي لوفاء الشجر والزهر والحشائش لبركة الخالق. لكن الفيلسوف شاناكيا يقول أيضاً إن الشجر الأكثر استقامة يقطع أولاً، ولذا فالبشر المستقيمون هم على شاكلته، وهو يدعو بذلك البشر ألا يكونوا نزيهين أكثر من اللازم، حتى لا تشي استقامتهم بالدعوة للقطع. طاغور قال إن الشجر هو السعي الحثيث للأرض أن تُسمِع الجنة التي تنصت إلينا. لكن لأننا لا نشبه الأشجار في كل شيء، فإن وقع أقدامنا هو نداؤنا الذي ينتظر من الجنة أن تستجيب له.

نحن الآن على أعتاب عام جديد، تقف أقدامنا وإحداها مرفوعة لتطأ أرضاً جديدة. كن حريصا ألا تطأ مكانك، وكن آملاً أن تتجه بخطواتك إلى حيث تريد. ليس الأمل أن ترى النور، بل أن تقترب منه، لأنك كلما اقتربت منه سيشع عليك أكثر. وإن كان مكانك الذي تقف عليه حالك السواد، فهذا أدعى أن تهرب منه إلى حيث يمكن للنور أن يصل. عندما تكون واقفاُ وسط الظلام، دع كل شيء ورائك وابحث عن مخرج إلى النور، فإن كان هناك من شيء يستحقك، فهو بلا شك سيتعلق بقدميك، فهو كما أنت، بحاجة للنور ليكبر وينمو. ستترك ورائك بعضاً من الأصدقاء وستتخلى عن بعض مما تعتقد أنه لا يمكن تعويضه، لكنك دون شك ستترك خلفك كل أعدائك وخصومك يلهثون. وإن كنت لن ترى النور بعد، وهو أمر محتمل، فقد كسبت شرف المحاولة، وزدت من فرصتك التي كانت شبه معدومة وأنت محتجز في سجن من السواد، وجذورك عالقة في أرض تمتصك أكثر مما تمتصها.

 

 

محمد الهاشمي

About محمد الهاشمي

إعلامي،شاعر،كاتب من الإمارات ،بتخصص إدارة وسياسات ثقافية، مهتم بالشؤون المحلية والخليجية والعربية، وحوار الثقافات والأديان. عمل مذيعا ومقدما للتلفزيون بين ٢٠٠٠-٢٠١٢، وشارك شاعرا في عديد الأمسيات

7196 thoughts on “حتى لا نصبح أشجاراً لعام آخر

  1. b4XUIG nonetheless, you command get bought an shakiness over that

  2. Highly energetic blog, I liked that a lot. Will there be a part 2?

  3. Very good post.Really thank you! Will read on…

  4. What’s up to every one, as I am in fact eager of reading this web site’s post to be updated regularly. It includes nice stuff.

  5. Im thankful for the article post. Much obliged.

  6. It’s fantastic that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our dialogue made at this place.|

  7. Appreciate you sharing, great article.Much thanks again. Awesome.

  8. Major thankies for the article. Awesome.

  9. Really appreciate you sharing this blog post.Really looking forward to read more. Really Great.

  10. If you want to improve your knowledge only keep visiting this website and be updated with the most recent news update posted here.

  11. I value the article. Much obliged.

  12. I am so grateful for your article.Much thanks again.

  13. Thanks for sharing, this is a fantastic blog post. Cool.

  14. I couldn’t refrain from commenting. Perfectly written!|

  15. Im thankful for the article post.Really thank you! Much obliged.

  16. Fantastic article post.Really looking forward to read more. Much obliged.

  17. Fantastic post. Great.

  18. Thanks again for the blog.Really looking forward to read more. Will read on…

  19. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your website offered us with valuable information to work on. You have done a
    formidable job and our entire community will be thankful to you.

  20. At this moment I am ready to do my breakfast, after having my breakfast coming yet again to read further news.|

  21. Hi! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having problems finding one? Thanks a lot!|

  22. Philosophy begins in wonder. And, at the end, when philosophic thought has done its best, the wonder remains. ~Alfred North Whitehead
    totalizzatore http://www.tenvogue.top

  23. It’а†s really a great and helpful piece of information. I am happy that you simply shared this helpful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  24. I and my friends watch the football game clips at YouTube for all time, because they have in nice quality.

  25. Wow! Thank you! I permanently wanted to write on my website something like that. Can I include a fragment of your post to my site?

  26. Really enjoyed this article post. Cool.

  27. Thank you for your blog.Thanks Again. Really Great.

  28. wow, awesome blog post.Thanks Again. Cool.

  29. Good – I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task.

  30. Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It’s always interesting to read through content from other authors and use something from other web sites. |

  31. Really appreciate you sharing this article post.Much thanks again. Much obliged.

  32. Very good post.Thanks Again. Fantastic.

  33. Hi there to all, I am also genuinely keen of learning Personal home pages programming, except I am new one, I forever used to examine articles related to PHP programming.

  34. It is not my first time to go to see this web site, i am browsing this site dailly and obtain fastidious information from here everyday.

  35. I truly appreciate this blog post.Much thanks again. Cool.

  36. Really informative blog post.Really looking forward to read more. Cool.

  37. If any one wants to be a successful blogger, after that he/she must read this paragraph, for the reason that it includes al} methods related to that.

  38. Thank you ever so for you blog.Really looking forward to read more. Really Cool.

  39. Thanks so much for the article.Thanks Again. Keep writing.

  40. Fantastic blog article.Much thanks again. Awesome.

  41. Some truly excellent blog posts on this internet site, regards for contribution. The key to everything is patience. You get the chicken by hatching the egg, not by smashing it. by Arnold Glasgow.

  42. Hi all, here every person is sharing these kinds of know-how, so it’s nice to read this website, and I used to go to see this blog daily.

  43. It’s wonderful that you are getting thoughts from this article as well as from our dialogue made at this time.

  44. Great, thanks for sharing this blog.Really looking forward to read more. Really Cool.

  45. A round of applause for your blog article.Thanks Again.

  46. Wonderful post however , I was wanting to know if you could write a litte more on this subject? I ad be very grateful if you could elaborate a little bit further. Appreciate it!

  47. Hello there I am so thrilled I found your blog page, I really found you by accident, while I was searching on Google for something else, Regardless I am here now and would just like to say thanks for a remarkable post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to go through it all at the minute but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the awesome work.|

  48. That is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very accurate information Thank you for sharing this one. A must read post!

  49. I like the lace frontal https://www.youtube.com/watch?v=ny8rUpI_98I colour selection Fur is extremely pleasant.

  50. There is certainly a lot to find out about this subject. I really like all the points you ave made.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>