البصر والبصيرة بين الدين والدنيا

*مقال منشور في مجلة قراءات خليجية الإلكترونية

لا أستطيع أن أضع نفسي مكان من فقد حاسة البصر. تلك نعمة لا يعرف قيمتها إلا فاقدها. لكن العمى الظاهر ملموس، أما عمى البصيرة فهو مشكلة لا نراها غالباً، وإن كنا نُتّهم ونتهم به غيرنا كثيرا.

نحن نرى أنفسنا بعين المشفق في أبسط الأحوال، بينما يأخذنا الغرور والكبرياء إلى ما هو أبعد من ذلك. لهذا نحن قادرون في الغالب على نقد الآخرين، عاجزون عن نقد أنفسنا دون تبرير يخرجنا من مأزق ألا نحترم أنفسنا المفعمة بالأنا، وفي كثير من الأحيان نحن نعجز عن رؤية عيوبنا فلا نصل لمرحلة تبريرها أصلاً.

يحكي التراث قصة ذكر فيها أن عقيل بن أبي طالب دخل على مجلس معاوية بن أبي سفيان، وكان قد فقد بصره. أجلسه معاوية على سريره -وهذه عادة اختص بها معاوية في دبلوماسيته- وأكرمه ثم قال: أنا لك خير من أخيك علي. فرد عقيل: صدقت، أن أخي علي آثر دينه على دنياه، وأنت آثرت دنياك على دينك. فغضب معاوية وقال باستخفاف: مالكم أنتم بني هاشم عندما تكبرون تصابون بأبصاركم؟ فأجابه: وأنتم معشر بني أمية تصابون ببصائركم.

يفهم من المثال أن القصة تفرق بين فقد حاسة البصر التي تمكن الإنسان من النظر ورؤيا الأشياء، وبين البصيرة المتعلقة ببعد الإدراك السياسي والاجتماعي والاقتصادي والوجداني، مع تشابه الصفات، فالبصر يضعف ويضمر فيعجز معه إدراك وتلمس المحيط المنظور، وعمى البصيرة يسبب حالة من الشلل في إدراك ما يترتب على أفعالنا وأقوالنا وضمائرنا، وهو ما يعني أن عمى البصيرة أمر متعلق بالإدراك النافذ إلى ما هو أبعد من المحسوس، ولذا كانت البصيرة محط اهتمام ديني كبير، لأنها تتجاوز المحسوس إلى ما هو أبعد، وتركز على كل ما هو لا مادي وملموس في هذه الحياة، انطلاقا إلى اليقين بالغيب وما يصعب إثباته على أرض الواقع. لكن الملاحظ في القصة أيضا أن عقيل ربط البصر بالدنيا، والبصيرة بالدين. عموماً، التراث الإسلامي يفسر البصيرة من منطلق النصوص القرآنية التي توحي بأنها إعقال اليقين بملكوت الله وإرادته، وفهمها من قلبٍ يتحلى بالوعي النقي. لكن تلك النصوص لم تضع عمى البصيرة في نطاق التشخيص والعلاج، إلا من خلال اعتبار الإيمان بالحق -الغيبي في معظمه- طريقا مؤدياً إليها. هذا يطرح تساؤلاً حول ما إذا كان الحق جلياً إلى هذه الدرجة وإن كان أعمى البصيرة مدركاً للحقيقة متعاميا عنها ليس إلا، أي أن عمى البصيرة اختيار، بعكس عمى البصر الذي نادراً – بل شاذا- أن يكون اختياريا. ماذا إذاً عن عمى البصيرة فيما يتعلق بحياتنا الدنيوية، في آرائنا حول أنفسنا وحول ما حولنا، وفي قناعاتنا المؤدية إلى أفعالنا وأقوالنا؟ أليست تلك دنيوية هي الأخرى، أم أنها تشكل في مجملها صورة الدين الذي أرادنا الله أن نكون عليه في الأصل، قبل كل الممارسات التي تميز سلوكياتنا نحوه؟! أي شخص يؤمن بالله يستحيل أن يظن أن الله خلقنا لنكون عميانا.

يتساءل الملحدون مثلاً، ألا يقول الله إن الدين عنده هو الإسلام، أي بمعنى آخر هو التسليم والخضوع لإرادة الله واليقين بوجوده وقيّوميته دون وعي وإدراك ملموس؟ إذاً كيف يمكن أن يكون الدين إبصاراً؟ ألا يطالبنا الله هكذا أن نعمى عن كل ما يشكك في وجوديته ونسلّم فنسلِم لأننا ببساطة لا نستطيع أن نراه جهراً؟ وتكثر الأسئلة بعدها – وكثيرا ما يتهكم الملحدون عند طرحها ليزدادوا إيمانا بإلحادهم- والمشكلة تكبر لأن مؤسسة الدين تعاني فقراً في التفكير المنطقي والعقلاني، ونادراً ما تجد عالما بالدين قادرا على استيعاب أي سؤال من خارج صندوق الموروث.

ليس هناك حل لكل تلك التساؤلات المحيرة في نظري سوى أن نضع أمامنا قناعة أن الدين يراد به أن نكون ذوي بصائر أولا، حتى نتمكن من اليقين بالله لا أن يحدث العكس. أي أننا لن نسلم ونسلّم قبل أن نمر بكل الشكوك التي تعتري عقولنا وقلوبنا، وأن الإسلام الذي يولد معنا ليس إلا عرفاً لا يشترط أن يجعلنا مسلمين بالضرورة، لأنه عاجز وحده عن أن يصيغ إنسانيتنا التي تتطلب منا أن نكون ذوي بصائر. وبلا بصائر فنحن مقلدون لا أكثر. يشبه الأمر أن تولد أعمى وتتعلم طوال حياتك كيف تدرك ما حولك، وحينها يتكون عندك إدراك أن الخشب صلب وأن الماء سائل، وفي نفس الوقت تتعلم أن السماء زرقاء وإن لم ترها، وأن الشمس تشرق وتغرب وأن القمر يتجزأ ويكتمل. أنت عندما تكون أعمى البصر، لن تستطيع تلمس الشمس والقمر من مكانك على الأرض، لكنك ولاكتمال الصورة بحاجة للثقة أن ما يراه كل من حولك حقيقي. في الوقت نفسه وحتى تثق بوصف من حولك لكل ذلك، ستضع ما يروونه من أحاديث وأقاويل تحت ميزان عقلك الواعي، وقلبك المستنير، فإن قبله واستأنس به صار بديها. قد يأتي أحد العميان ويقول أن السماء حمراء لكن أعين الناس تراها زرقاء لعيب في تكوينها وعملها، وقد يكون الأمر حقيقة، لكن ذلك الأعمى سيبدو أحمقاً بادئ الأمر، حتى يثبت ما يقوله بالدليل.

نحن نولد عميانا بالضرورة، أيّ إيمان أو إلحاد يبنى على ما تبصره أعيننا فقط، سيتداعى، لأنه لم يتسلح بقناعة نهائية حول ما لا نستطيع أن نراه. فلو كانت تلك القناعة ضرورة مع استحالة رؤيتها، فمن الأولى أن تكون مبنية على كل ما يمكن إجراؤه من محاولات، لا أن تبنى القناعات على كسل أو استعباط أو تقليد. إن كنت ملحداً فأتمنى أن تثبت لي أن قناعتك بأن لون السماء هو ما تراه فقط هي نابعة من إدراك كامل أن لاشيء أبعد من النظر، وإن كنت مؤمناً فلا ينبغي أن تسلم جزافاً بأن السماء التي تراها حمراء لأنك تريد أن تراها هكذا فقط، دون أن تحاول ولو مرة واحدة أن تبحث في أصل الشيء وتتبين حقيقته. لو عمل بذلك أي من الاثنين، لما كنا في أزمة مع الحق والباطل ولما كانت هناك عداوة بين الكافر والمؤمن. لكن السبب أو المسبب الذي دعا إلى وجودنا في هذا الكون أراد أن نكون تحت هذا الاختبار دائما. وأعتقد أن من يؤمنون بما وراء المحسوس والمنظور هم أولى بالمبادرة إلى النظر ببصائرهم قبل أن يؤمنوا بما وراء البصر.

محمد الهاشمي

About محمد الهاشمي

إعلامي،شاعر،كاتب من الإمارات ،بتخصص إدارة وسياسات ثقافية، مهتم بالشؤون المحلية والخليجية والعربية، وحوار الثقافات والأديان. عمل مذيعا ومقدما للتلفزيون بين ٢٠٠٠-٢٠١٢، وشارك شاعرا في عديد الأمسيات

30095 thoughts on “البصر والبصيرة بين الدين والدنيا

  1. Howdy! This is kind of off topic but I need some guidance from an established
    blog. Is it very hard to set up your own blog? I’m not very techincal but
    I can figure things out pretty quick. I’m thinking about
    setting up my own but I’m not sure where to begin. Do you have any points or
    suggestions? Thanks

  2. Looking forward to reading more. Great blog article. Will read on…

  3. Referring to this. I will forward this article to them. Convinced he’ll have a excellent read. Thanks for revealing!

  4. Loving the information on this internet site , you have done great job on the blog posts.

  5. 0800 Nummern – ein Gewinn für Anbieter und Anrufer .

  6. Yahoo results

    While searching Yahoo I found this page in the results and I didn’t think it fit

  7. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article plus the rest of the website is extremely good.

  8. Dreary Day

    It was a dreary day here yesterday, so I just took to messing around on the internet and found

  9. Wikia

    Wika linked to this website

  10. website

    ​[…] website […]

  11. Simply wish to say your article is as astounding. The clarity in your post is simply cool and i can assume you’re an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.|

  12. Spot on with this write-up, I really believe this website needs much more attention. I all probably be returning to see more, thanks for the information!

  13. Very nice article. I certainly appreciate this website. Continue the good work. Thanks!

  14. Mornin ! I had subscribed your website for interesting content, I am also going to start a blog on health product vigrx plus , you can also get some unique content for me on cheap vigrx plus. Ciao!
    vivienne westwood uk http://www.viviennewestwood.online

  15. Thank you a bunch for sharing this with all folks you actually realize what you are talking about! Bookmarked. Please also talk over with my site =). We may have a link exchange agreement between us!

  16. I really like what you guys tend to be up too. This type of clever work and exposure! Keep up the very good works guys I’ve included you guys to my blogroll.|

  17. Just wish to say your article is as amazing. The clearness in your submit is just great and that i can think you
    are an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to
    stay updated with imminent post. Thank you a million and
    please carry on the enjoyable work.

    Here is my weblog … dotties weight loss zone (Adrianna)

  18. Hi, I would like to subscribe for this webpage to get most recent updates, thus where can i do it please help out.

  19. Looking around While I was surfing yesterday I noticed a great article concerning

  20. This awesome blog is really awesome and informative. I have chosen a lot of handy advices out of this amazing blog. I ad love to go back again and again. Thanks!

  21. Its hard to find good help

    I am constantnly proclaiming that its difficult to procure good help, but here is

  22. Wow! This could be one particular of the most helpful blogs We have ever arrive across on this subject. Basically Great. I’m also a specialist in this topic therefore I can understand your hard work.

  23. Nice read, I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. And he actually bought me lunch since I found it for him smile Thus let me rephrase that: Thanks for lunch!

  24. I am not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for wonderful info I was looking for this info for my mission.

  25. I have been checking out a few of your stories and i can state pretty good stuff. I will surely bookmark your site.

  26. My spouse and I stumbled over here from a different page and thought I might as well check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to going over your web page again.

  27. Hi, I would like to subscribe for this webpage to get most recent updates, thus where can i do it please help out.

  28. excellent points altogether, you just gained a brand new reader. What would you recommend in regards to your post that you made a few days ago? Any positive?

  29. Digg

    While checking out DIGG today I noticed this

  30. Thank youGreat article. ill share it to my friend

  31. There is perceptibly a bundle to identify about this. I believe you made certain good points in features also.

  32. News info

    I was reading the news and I saw this really cool information

  33. Ahaa, its nice discussion about this post here at this webpage, I have read all that, so
    now me also commenting at this place.

    Here is my web site: mink lash extensions london

  34. Im thankful for the blog.Really looking forward to read more. Cool.

  35. Inclusive http://discountsildenafil.top/ Intelligence Around this issue

  36. Title

    […]we like to honor many other web web-sites around the net, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Beneath are some webpages worth checking out[…]

  37. Thanks a lot for the blog.Really thank you! Much obliged.

  38. General Dope Fro this outcome http://canadaviagra.top/ diploma in medical education

  39. Informative and precise

    Its difficult to find informative and accurate information but here I noted

  40. Its hard to find good help

    I am constantnly proclaiming that its hard to procure good help, but here is

  41. Dreary Day

    It was a dreary day here yesterday, so I just took to messing around on the internet and realized

  42. You may also surprise why it has the capability to pump out more nouveau riche than different markets on the World Extensive Web.
    louis vuitton singapore http://www.handbagsoutlet.store

  43. Thankfulness to my father who stated to me concerning
    this website, this webpage is truly awesome.

    Also visit my blog post :: nba live coins and cash, Lucia,

  44. Hello.This article was extremely interesting, especially because I was searching for thoughts on this subject last Thursday.

  45. This unique blog is really entertaining and diverting. I have chosen many interesting advices out of this blog. I ad love to return over and over again. Thanks a bunch!

  46. Вывоз и утилизация мусора, Обезвреживание отходов. Комплексный подход, система динамического расширения мощностей в связи с ростом количества и объема заказов.
    http://lenmusor.ru/morozovka.php
    Вывоз снега и вывоз мусора.

  47. Центр заказа спецтехники и вывоза мусора. Водители мусоровозов.
    http://lenmusor.ru/gazel.php
    Выполнение полного цикла работ.

  48. Title

    […]here are some hyperlinks to web pages that we link to since we assume they may be worth visiting[…]

  49. Hey very interesting blog!

    Also visit my web-site – garcinia cambogia vitamin shoppe (Elane)

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>