# نواصب vs # روافض – محمد الهاشمي

قبل أن تغلق الصفحة.. أود أن أوضح أنه ليس من المتوقع منك أخي القارئ عدم استغراب حديثي في هذا الموضوع، بل أنني أعطيك الحق مبدئيا في استنكار تدخلي في شأن لا يمثل بالنسبة لي  محورا هاما في قناعاتي الدينية أو تعاملي معك ومع الآخر عموما..فأنا لا يعنيني أن تكون ناصبيا أو رافضيا..بل يعنيني ألا تلوث محيطي الحياتي بإرهاصات فكرك المتطرف هذا. كن في سلام مع الآخرين وهذا أهم ما يعنيني، لكن لا يعنيني أبداً عدم سلامك مع نفسك،فهي أمانة في عنقك وحدك وأنت وحدك تختار ما تكون عليه، ووحدك من ستحاسب على ما صرت إليه.

إن مشكلة التطرف الديني عموما من شبه المستحيل إلغائها، كما أنه لا يمكن اعتبارها مسألة فردانية أو شخصية، فالتطرف هو غذاء المتسلقين دنيوياً ومن ينخدعون بهم وبخطابهم. هؤلاء لا ينقرضون ما دامت هناك حاجة للمال ومكاسب الدنيا، وما دام الدين لاعبا أساسيا في حراك الشعوب الضامن لتحقيق هذه المكاسب، ولكل ذلك نتائج تؤثر على الجموع لا الفرد. وأسأل الله أن يبقي الدين ما عمرت الأرض فهو إرث الله وإن شوهناه بأهوائنا، ويهدم التطرف ما بقينا فيها، فهو إرث شرار أسلافنا.

يبدو للحظة أن إسقاط المصطلحين “موضوعيا” على شخص نعاصره ليس بمكان، لأن كل طائفة تدعي غير ما تتهم به من الأخرى وتنكر جواز استخدام المصطلحين بحكم أنهما كانا وليدي مرحلة وانقرضا بانقضائها لكن اللافت أن ذلك لم يحدث واقعا بل أن كل مرحلة عرفت استخدامات شتى لهذا التراشق.

المهم أن التراشق انتقل من صفحات الكتب ومنابر المساجد إلى الفضائيات ومنها إلى الانترنت بدءا منذ أعوام مضت. ومن فضائل الانترنت أنها ضيقت كثيرا الهوة بين ما يجب أن نقرأه وما يمكننا قرائته، كما أنها كشفت كلا منا للآخر حتى باتت المنابر كلها قريبة. وصرنا نرى ونسمع ونقرأ كل مشايخ الطوائف وهم يعلمون أتباعهم أو خصومهم كيف يكون الدين – وقلما يفلحون في تغيير السائد أو استمالة الآخر-. مؤخراً، تطور هذا الواقع فليلا حسبما يبدو، لأن هناك أدوات جديدة حتمت على الجميع أن يسقط قناعه و”تقيته” بطريقة أو بأخرى ويصبح أكثر مباشرة ومواجهة ووضوحا وآنية، ومن بين هذه الأدوات “تويتر”، هذا الغول الشبكي الكبير الذي يدخله الناس طمعا في الأتباع، فيحصدون منهم قيراطاً، ومن الخصوم أربعة وعشرين قيراطاً. والأسباب في حدوث هذا التطور في تويتر دون غيره في رأيي هي مميزات الموقع عن غيره من المواقع وما يوفره من استعراض سهل لما نريد أن نجمعه في صفحة واحدة، وقدرة على تبني الآراء أو الرد عليها أو إحالتها إلى من نريد. باختصار هناك سر خطير ما جعل تويتر يكشف الجميع على حقيقتهم عاجلا أم آجلا، ولربما أنها كرامة لصاحب هذا الموقع!

لن أتطرق لتاريخية المصطلحين، وأود أن أحسن الظن أن الجميع يعرف ماهيتهما وتعريفهما، لذا سأقفر مجازاً إلى خلاصة ما أوصلني إليه استخدامي المغرط لهذا الموقع “تويتر”. وفي خضم متابعاتي اليومية وتفاعلي مع مختلف الأشخاص من تيارات أختلف مع معظمها فكريا، يحضرني هذا الوجود الفاضح لمن ينطبق عليهم هذين المصطلحين الغارقين في التصنيف. وإن كنا نكره التصنيف، فمن الغريب أن نجد أن هذين التصنيفين هما الأكثر استفزازا لدى عموم الناس، والأكثر استخداما منهم أيضاً، وكأن ذلك أيضاً يشير إلى أن مسلمي اليوم يحبون أن ينادوا بعضهم بأكره الأسماء وأكثرها إقصاء!

لكن المثير للدهشة أيضا، هو أن النقاشات والمواجهات الفكرية التي وفرها تويتر ومثيله من المواقع، وفرت تصورا أكبر لإمكانية إسقاطه مصطلحي “النواصب” و”الروافض” على كثير من المستخدمين. فعلى سبيل المثال: صار من السهل اصطياد ردود الأفعال على الإساءات العلنية لرموز الطوائف وكبار الشخصيات الإسلامية كما يحدث عند إساءة شيعي متطرف للسيدة عائشة زوجة الرسول صلى الله عليه وآله وسلم أو لأبي بكر وعمر وعثمان رضي الله عنهم، أو عند إساءة سني متطرف لآل بيت النبوة من أهل الكساء بحجة الرد وإفحام الشيعة و”إدانتهم من كتبهم”-كما حدث من عبدالرحمن الدمشقية المحسوب على واحد من كبار التيارات السنية-. نظريا يبدو من غير المعقول أن يقبل أي من الطائفتين أي إساءة لبضعة النبي و”أهل الكساء” أو أي من زوجاته، فكلها توقع في الإساءة للنبي مهما كانت الأسباب والذرائع، خاصة وقد كنا أشعرنا العالم كله بأن مسألة الإساءة للرسل هي من أعظم المسائل عندنا كما حدث بعد حادثة الرسوم الدنماركية المسيئة للرسول والإسلام قبل سنوات.مثال آخر حدث اليوم عندما هنأت المسلمين عموما بذكرى ميلاد الإمام الحسن بن علي التي تصادف منتصف شهر رمضان المبارك، وخصصت بعض الإخوة الشيعة بالمباركة مباشرة لكونهم من يحيون هذه المناسبة دون “أهل السنة والجماعة”، مع إبرازي لأهمية أن نحتفل معهم بها لكون الرسول صلى الله عليه وآله فرح بها بحسب الروايات المعتمدة لدينا، وأن ما يفرح الرسول لا شك يفرحنا، ولأن الإمامين الحسن والحسين ليسا حكرا على طائفة بعينها فهما إمامان للأمة وهما سيدا شباب أهل الجنة بحسب مروياتنا ومروياتهم. لكن ما هي إلا لحظات وجاء أحدهم فقال لي حرفيا:”تبا لك يا رافضي. أحلى أنفولوو -ويقصد إلغاء المتابعة وهي العقوبة الأشهر في هذا الموقع-“! وقد استوقفني هذا التعليق على الرغم من تفاهة التعليق وصاحبه كما تشير لذلك تعليقاته المتكررة، لأنها ليست المرة الأولى ولن تكون الأخيرة التي يرتبط فيها ذكر أو مدح أي من آل البيت بالرافضية، ما جعلني أشعر أنني لربما جاهل بحقيقة موقع آل البيت ومكانتهم عند بني طائفتي “السنية” أو أنها تغيرت مؤخرا دون أن أدري،مثلما يبدو أنني مخطئ في قناعتي أن عرض الرجل عموما من عرض زوجه بالضرورة. جميعنا يعلم أن هذين الاحتمالين لا يصحان أبداً، بل الصحيح أن هناك تيارات “سنية” تسعى لطمس محبة آل البيت لكونهم مقدسين عند خصومهم “الشيعة”، وأن من الشيعة من يطعنون في كبار الصحابة المعتمدين عند أهل السنة أو عائشة زوجة الرسول(ص) وابنة أبي بكر نكاية بالسنيين لا قناعة بموضوعية الطعن والنقد، في مقابل أن البعض تحركه الغيرة على صحابي متأخر “كمعاوية” وغيره “كيزيد والحجاج” فيشن الحملات وينشئ الوسوم “#هاشتاغ” للدفاع عنهم، لكنه قلما يستاء علنا من أي إساءة لآل البيت. ولو اتفقنا أن هذه الملاحظات لا تحتاج لدلالة فهي أشد سطوعا من شمس الظهيرة كما يمكن تتبعها وقياسها بسهولة في الموقع، فإن استنتاج أن النموذجين “الروافض” و”النواصب” موجودان لا يحتاج لأكثر من مجرد “رد فعل تويتري” حتى يصبح واقعا ملموسا!

 

انتهى

محمد الهاشمي

About محمد الهاشمي

إعلامي،شاعر،كاتب من الإمارات ،بتخصص إدارة وسياسات ثقافية، مهتم بالشؤون المحلية والخليجية والعربية، وحوار الثقافات والأديان. عمل مذيعا ومقدما للتلفزيون بين ٢٠٠٠-٢٠١٢، وشارك شاعرا في عديد الأمسيات

40573 thoughts on “# نواصب vs # روافض – محمد الهاشمي

  1. Muchos Gracias for your blog article.Really looking forward to read more. Will read on…

  2. This is an awesome gifts to your very own family. I’d highly incourage people to purchase the they will make a very good gift. Some sort of sender can a great day duty with buying the actual material upon duration. I bought our things every day back and I reveived it really accelerated.

  3. Recieved this particular item prior to the date given in a very kind present box . Their image that is shown for bracelet is actually exactly what you can expect to recieve. This is certainly quite delicate still your stunning section concerning jewelry that will endure due iof on toggle clasp which is quite solid so the bracelet eill not come off.

  4. I am cheerful to see this you tube video at this web site, so right now I am also going to add all my video clips at YouTube web site.

  5. Recieved this one item prior to the day given in a very sweet present container . On picture that is presented for bracelet was what you certainly will recieve. This is most fine though any beautiful section to jewelry which will final due to the fact iof the toggle clasp which is very robust so the bracelet eill not be removed.

  6. This is an great present concerning any loved ones. I’d highly incourage people to invest the this will make a great present. The particular transmitter performs a great time duty in acquiring all things in occasion. I ordered my things everyday back and I also reveived it certainly quickly.

  7. essential oils wholesale therapeutic grade

    Find here the best organic essential oils kit currently available plus at great prices. Get it today!

  8. Quality content is the key to invite the users to go to see the site, that’s what this website is providing.

  9. I think this is a real great article.Really thank you! Will read on…

  10. Thanks-a-mundo for the blog.Really thank you! Cool.

  11. Exactly where have you ever found the resource meant for that post? Amazing reading I have subscribed for your blog feed.

  12. On every weekend, we all mates jointly used to watch movie, because enjoyment is also essential in life.

  13. Im obliged for the blog.Thanks Again. Much obliged.

  14. Hi there to every one, the contents present at this web page are actually amazing for people knowledge, well, keep up the good work fellows.

  15. Das Finanzamt machte im Sommer des Jahres 2005 eine zehnstündige Hausdurchsuchung der Davidgasse .

  16. Woah this kind of site is amazing everyone loves reading through your content regularly. Sustain the good operate! You recognize, a great deal of men and women are searching around with this info, you’ll be able to help them to drastically.

  17. When someone writes an piece of writing he/she retains the thought of a user in his/her brain that how a user can know it. Therefore that’s why this piece of writing is outstdanding. Thanks!

  18. search engine optimization

    See the best option for types of growth strategies that are in stock in addition on sale you can get now!

  19. This is one awesome article.Thanks Again. Awesome.

  20. It’s remarkable to pay a visit this web site and reading the views of all colleagues regarding this piece of writing, while I am also keen of getting know-how.

  21. Recieved it product prior to the date offered in a very good gifts box . On picture that’s revealed for bracelet was exactly what you’ll recieve. This is really delicate though your gorgeous piece to precious jewelry which will last considering iof on toggle clasp which is extremely robust so that the bracelet eill not be removed.

  22. It is an awesome present to your loved ones. I’d strongly incourage people to choose this things will make a very good gift. That transmitter can outstanding day task in acquiring the particular material on occasion. I requested my things everyday back and I reveived it really accelerated.

  23. Hello, the whole thing is going fine here and ofcourse every one is sharing data, that’s in fact fine, keep up writing.

  24. Thank you for every other great article. Where else may anybody get that kind of info in such an ideal approach of writing? I have a presentation subsequent week, and I am at the look for such info.|

  25. I¡¦ve read a few good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how a lot effort you put to create this type of great informative website.

  26. Nach drei Runden auf der Bahn ist Rubberjesti doch geschafft, vor allem die letzte Runde im Galopp hat ihm sehr viel Kraft gekostet.

  27. Thank you ever so for you blog article.Thanks Again. Really Great.

  28. Hey, thanks for the blog article. Will read on…

  29. Recieved this particular product before the day provided in a very terrific gift package . Ones image that is presented for bracelet was what you can expect to recieve. This might be quite fine but the best gorgeous section to precious jewelry that will continue because iof your toggle clasp which is extremely durable so the bracelet eill maybe not come off.

  30. I really enjoy the article post.Much thanks again. Keep writing.

  31. Appreciate you sharing, great article.Really looking forward to read more. Great.

  32. seo omaha

    Find the best option for business development agency now now in stock and currently on sale you can get now!

  33. tenant improvements construction

    Click here for the best building erectors that’s currently available in addition currently available today!

  34. Thank you for your blog. Great.

  35. Quality content is the key to invite the users to go to see the site, that’s what this website is providing.

  36. Fantastic article.Thanks Again. Really Cool.

  37. clock movements wholesale

    See the top available clock parts that’s available in addition best priced but you must get it today!

  38. Thank you for your article post.Much thanks again. Really Cool.

  39. clock dials

    See the highest quality option for large clock kit that are available in addition now on sale but you must get it today!

  40. This is an great gift for the ones loved ones. I would strongly incourage individuals to buy this one they makes a awesome gift. That sender will a great evening duty with buying the products in time period. I requested my material every day back and I reveived it really fast.

  41. Recieved that item before the date offered in a very terrific gift box . That the picture that’s presented for the bracelet is exactly what you’ll recieve. This can be quite delicate but one awesome section out of jewelry which will final mainly because iof some sort of toggle clasp that is most durable so the bracelet eill maybe not be removed.

  42. This paragraph is related to web programming is in fact good in favor of me as I am web developer. Thanks for sharing keep it up.

  43. Thanks so much for the blog.Thanks Again. Much obliged.

  44. My partner and I absolutely love your blog and find almost all of your post’s to be what precisely I’m looking for. Do you offer guest writers to write content for you? I wouldn’t mind producing a post or elaborating on many of the subjects you write with regards to here. Again, awesome site!|

  45. Thank you for your blog.Much thanks again. Want more.

  46. Recieved this particular item before the day provided in a really wonderful present box . Their visualize that’s displayed for bracelet is exactly what you can expect to recieve. This might be really sensitive still any breathtaking piece of precious jewelry which will continue as iof that toggle clasp that is extremely robust so the bracelet eill never be removed.

  47. Recieved this particular product prior to the date given in a very great gifts package . Your photo that is displayed for the bracelet is actually exactly what you are going to recieve. This can be very fine but any striking part of jewelry which will endure because iof that the toggle clasp and that is very sturdy so the bracelet eill not be removed.

  48. Recieved that product prior to the time presented in a really wonderful gifts container . That photo that is presented for bracelet is actually what you certainly will recieve. That is very fragile yet the best pretty piece of precious jewelry which will continue due iof all toggle clasp which is most robust so the bracelet eill not really be removed.

  49. I read this paragraph fully regarding the comparison of
    newest and earlier technologies, it’s amazing article.

  50. Recieved our item before the day presented in a very terrific gifts box . That visualize that’s presented for the bracelet is actually what you are going to recieve. This might be quite fragile yet any striking piece of precious jewelry which will past because iof their toggle clasp which is extremely durable so that the bracelet eill never come off.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>